thumb_640                                           Γράφει η Αναστασία Στραβοράβδη – Καραλέκα
Κοινωνική Λειτουργός – Σύμβουλος Θετικής Διαπαιδαγώγησης3

Μέρος Α

Είναι γνωστή στους περισσότερους η εικόνα του «πεισματάρικου» νηπίου, που αρνείται να κάνει αυτό που θέλουν οι γονείς του. Ξεσπά σε ουρλιαχτά, πέφτει στο πάτωμα, κάνει ακόμα περισσότερες «ζημιές», αντιμιλά και γενικά προβαίνει σε μια σειρά από ανεπιθύμητες συμπεριφορές με «εκρηκτικά» αποτελέσματα.
Οι παρατηρητές στο σούπερ-μάρκετ ή την παιδική χαρά ίσως σκεφτούν και σχολιάσουν πως πρόκειται για ένα «κακομαθημένο» παιδί και έναν «ήρωα» γονιό. Το πιο στενό φιλικό περιβάλλον ίσως συμβουλέψει τους γονείς να είναι πιο αποφασιστικοί, αποδίδοντας τη συμπεριφορά του παιδιού στην επιθυμία του να δοκιμάσει τα όριά τους.

Αν και η κάθε περίπτωση είναι μοναδική, ωστόσο μια τέτοια προσέγγιση -όσο και εάν είναι εν μέρει σωστή- αγγίζει την επιφάνεια μόνο του προβλήματος.
Η ανάγκη για αναγνώριση
Από τις ενστικτώδεις ανάγκες ενός νηπίου είναι η εξερεύνηση του κόσμου και η αναγνώριση της σημαντικότητας του από τους γονείς του.

Εφόσον εξαρτώνται από εμάς, θα κάνουν ο,τι μπορούν για να κερδίσουν την αγάπη και την φροντίδα που χρειάζονται. Ξεκινάμε, λοιπόν, με το αξίωμα πως τα παιδιά αυθόρμητα και πηγαία αποζητούν την επιβράβευση και την επιβεβαίωση πως είναι αποδεκτά και αγαπητά. Συνήθως, από τα πρώιμα χρόνια τους, η εμπειρία τους δείχνει πως όταν συμπεριφερθούν καλά, όταν αποκτήσουν νέες δεξιότητες και όταν είναι χαρούμενα, θα φέρουν τους ενήλικες κοντά τους.

Από βρέφη κιόλας επαναλαμβάνουν ήχους και πράξεις, που μας έκαναν να γελάσουμε, μας κοιτάζουν στα μάτια περιμένοντας τον έπαινο για κάθε μικρό κατόρθωμα και ανακάλυψή τους, μεγαλώνοντας σπεύδουν να μοιραστούν μαζί μας κάτι ενδιαφέρον που σκέφτηκαν ή δοκίμασαν για να μας εντυπωσιάσουν.

Συνεπώς, η πρώτη ενστικτώδης παρόρμησή τους είναι να πράττουν θετικά, να αναπαράγουν την ομορφιά, να επιλέγουν τη συμπεριφορά που θα φέρει την αναγνώριση!
Διάβασε επίσης: Αντιμετωπίζοντας την αρνητική συμπεριφορά του μικρού παιδιού – Ο Κουβάς της προσοχής (ΜΕΡΟΣ Β’)
Συνεργάτης του All Time Coaching