Το Ωδείο της αρχαίας Κορίνθου είναι χτισμένο ΒΔ της αγοράς Αρχαίας Κορίνθου, νότια του Θεάτρου και στην πλαγιά του λόφου δυτικά του ναού του Απόλλωνα. Ανήκει στο Δημοτικό Διαμέρισμα Αρχαίας Κορίνθου του δήμου Κορινθίων.

Το Ωδείο έχει ημικυκλικό auditorium, που συνδέεται οργανικά με τη σκηνή. Το χαμηλότερο μέρος του κοίλου χωριζόταν σε τέσσερις τομείς από τρεις διαδρόμους. Μόνο μερικές από τις χαμηλότερες σειρές των θέσεων του κοίλου μπορούσαν να λαξευτούν στο βράχο, ενώ όλος ο άνω τομέας έπρεπε να χτιστεί. Η υποθεμελίωση των θέσεων στο ανώτερο τμήμα του κοίλου έφερε ακτινωτούς τοίχους για να συγκρατούν τις θόλους.

Στο ωδείο διαπιστώνονται τρεις κατασκευαστικές φάσεις. Χτίστηκε το τελευταίο τρίτο του 1ου αι. μ.Χ. Το κοίλο είχε χωρητικότητα 3000 θεατών και η σκηνή είχε τρεις εισόδους. Το προσκήνιο φαίνεται ότι έφερε ζωγραφική διακόσμηση και μαρμάρινους κίονες διαφόρων χρωμάτων. Υπήρχε υπόγειος διάδρομος που κατέληγε στην ορχήστρα και χρησιμοποιούνταν από τους ηθοποιούς, αλλά αργότερα μετατράπηκε σε αγωγό για τη συλλογή νερού από το κτίριο.

Στο β΄ μισό του 2ου αι. μ.Χ. έγινε ανακατασκευή σε όλο το κτίριο, με έξοδα του Ηρώδου του Αττικού. Η βόρεια πρόσοψη του Ωδείου καλύφθηκε με μάρμαρο. Μια μεγάλη ανοικτή αυλή με κιονοστοιχίες στην ανατολική, δυτική και ίσως βόρεια πλευρά ανεγέρθηκε μεταξύ του Ωδείου και του θεάτρου, ενώνovτάς τα σε ένα ενιαίο σύνολο.

Το 225 μ.Χ. το Ωδείο μετατράπηκε σε αρένα για θηριομαχίες και μονομαχίες. Η σκηνή ήταν πλέον άχρηστη, ενώ η ορχήστρα μεγάλωσε μέχρι το προσκήνιο. Οι κάτω θέσεις του κοίλου αφαιρέθηκαν και ένας κάθετος τοίχος ύψους 2,00 μ. κτίστηκε σε κατώτερο επίπεδο από αυτό των κάτω σειρών των εδωλίων. Στο προσκήνιο στήθηκαν αγάλματα, ενώ εκατέρωθεν της αρένας κτίστηκε από ένα δωμάτιο για τη φύλαξη των θηρίων. Η αυλή και η βόρεια πρόσοψη του κτιρίου καταστράφηκαν στον πρώιμο 4ο αι. μ.Χ. και το υλικό τους χρησιμοποιήθηκε στην τελική ανακατασκευή του προσκηνίου.

Στο τέλος του 4ου αι. επήλθε η τελική καταστροφή του κτιρίου από φωτιά, πιθανόν από την εισβολή των Γότθων του Αλαρίχου. Αργότερα ίσως χρησιμοποίησαν μέρη του Ωδείου ως ιδιωτικά ενδιαιτήματα.  diazoma.gr

Κίσσας Κωνσταντίνος
Αρχαιολόγος