Πολιτιστική παράδοση και φυσικό περιβάλλον είναι έννοιες στενά συνδεδεμένες και καταδεικνύουν την ταυτότητα της Ελληνικής υπαίθρου, την ίδια την ιστορία του τόπου μας. Ανάμεσα σε αυτές τις περιοχές που αποτελούν ζωντανή μαρτυρία της πλούσιας ιστορικής παράδοσης, αλλά και του απίστευτου κάλλους της Κορινθίας, ανήκουν και τα Τρικαλοχώρια που βρίσκονται στη νοτιοδυτική πλευρά του νομού μας και συγκεκριμένα στο όρος Κυλλήνη τον τόπο γέννησης του Θεού Ερμή.

Τα τελευταία χρόνια μέσα από τις παρεμβάσεις της πολιτείας, αλλά και την ανάπτυξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, τα Τρικαλοχώρια αποτελούν ένα μοναδικό πόλο έλξης εκατοντάδων επισκεπτών κυρίως την χειμερινή περίοδο και η φήμη τους έχει απλωθεί εκτός συνόρων της χώρας μας. Πριν όμως παρατηρήσουμε την σημερινή εικόνα της ορεινής περιοχής της Κορινθίας, θα επιχειρήσουμε μια μικρή ιστορική αναδρομή.

Σύντομη Ιστορική Αναδρομή

Σε μια γεωγραφικά οριακή θέση όπου συμπλέκονται τα σύνορα των Αρκάδων, των Αχαιών και των Σικυωνίων, Β.Α. και παρά τους πρόποδες της κεντρικής κορυφής του όρους Κυλλήνη (ύψος 2.375 μ.), τοποθετεί ο περιηγητής Παυσανίας το «Μύσαιον», ένα από τα πολίσμητα της αχαϊκής Πελλήνης. Το Μύσαιο και το Σπήλαιο του Ερμή επί του όρους Κυλλήνη με τους θρύλους, τις παραδόσεις και τα όσα αρχαιολογικά ευρήματα βρέθηκαν σε αυτές τις δύο περιοχές, αποτελούν τις αρχαιότερες προϊστορικές, ιστορικές και σύγχρονες βασικές και γνήσιες πηγές της ιστορίας των Τρικάλων. Τα Τρίκαλα-Τρίκκη πήραν την ονομασία τους το 10ο αιώνα όπου σύμφωνα με τον γεωγράφο Χρύσανθο Νοταρά οφείλεται στα τρία καλά που έχουν.

-Το πλήθος των υδάτων

-Την πλούσια αμπελουργία (π.χ. ο Τρικαλινός οίνος)

– Τον καθαρό αέρα. Βέβαια, κατά την διάρκεια των αιώνων και άλλοι ιστορικοί διατύπωσαν τις δικές τους απόψεις για την πραγματική ονομασία των Τρικάλων, χωρίς όμως όλες αυτές οι ετυμηγορίες να ευσταθούν.

Τα Τρίκαλα ήταν από τα μεγαλύτερα χωριά της Τουρκοκρατίας, πατρίδα της γνωστής οικογένειας των Νοταραίων. Στις πηγές της νεότερης εποχής μνημονεύονται πολύ συχνά, χωρισμένα σε τρεις συνοικίες. Τα Κάτω, τα Μεσαία και τα Άνω Τρίκαλα.

Η πρώτη γραπτή μαρτυρία για τα Τρίκαλα Κορινθίας βρίσκεται στη βιογραφία του Αγίου Γερασίμου του Νοταρά που εκδόθηκε λίγο μετά την επίσημη ανακήρυξη της αγιότητας του Οσίου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο τον Ιούλιο του 1622. Ο Κορινθιακής καταγωγής Άγιος Γεράσιμος που έζησε για αρκετά χρόνια στη Ζάκυνθο αποτελεί έναν από τους σημαντικούς Οσίους της Ορθόδοξης Χριστιανικής θρησκείας, τόσο για το έργο του, όσο και για την προσωπικότητά του.

Πρέπει να αναφέρουμε ότι τα πρώτα πολιτισμικά κέντρα των Τρικάλων και της γύρω περιοχής ήταν θρησκευτικά. Μοναστήρια, όπως του Αγίου Βλασίου στα Άνω Τρίκαλα, αλλά και του Αγίου Κωνσταντίνου στην κώμη της Γελλήνης, ιδρυμένα κατά τους δύο πρώτους αιώνες της δεύτερης χιλιετηρίδας μ.Χ. αποτελούν ιστορικά και πολιτισμικά ορόσημα της εποχής τους και όπως τα συναξάρια των αγίων, μας δίνουν πολύτιμες πληροφορίες για την κοινωνική, την οικονομική και την καλλιτεχνική ζωή και κίνηση της περιοχής.

Σημαντική θρησκευτική προσωπικότητα, η οποία δεν μπορεί να εξαιρεθεί μέσα από αυτή τη σύντομη ιστορική αναδρομή είναι η αγιότητα  του Μητροπολίτη Μακάριου Νοταρά, ο οποίος γεννήθηκε στα Τρίκαλα το 1731. Ένα χρόνο πριν την κοίμηση του Πατριάρχη Ιεροσολύμων Χρύσανθου Νοταρά. Σημαντική βέβαια και η περίοδος της Τουρκοκρατίας και ο επαναστατικός αγώνας την εποχή του 1821. Τα ονόματα των αδελφών Πανούτσος και Σωτηράκης Νοταράς, ιαχούν μέχρι σήμερα ως οι εθνικοί ήρωες που πολέμησαν μαζί με τους υπολοίπους για την απελευθέρωση του ελληνικού γένους.

Η σημερινή εικόνα των Τρικάλων

Τα Τρίκαλα ξαπλωμένα πλαγιαστά σε μια συνολική εδαφική έκταση 63.203 στρεμμάτων, αποτελούνται από τις τρεις συνοικίες που προαναφέραμε. Η θέα είναι μαγευτική, καθώς ο ορίζοντας απέραντος ξανοίγει βόρεια προς τον Κορινθιακό, δυτικά στην Πελλήνη (Ζούγρα) και ανατολικά στο χωριό Μάρκασι (Μάννα).

Με σημείο αναφοράς το μεγάλο καταφύγιο στο Οροπέδιο του βουνού ο επισκέπτης μπορεί να επισκεφθεί ανατολικά την περίφημη κοιλάδα της Φλαμπουρίτσας που αποτελεί ένα μοναδικό βιότοπο της Πελοποννήσου, καθώς και τη Λίμνη του Δασίου. Αξιόλογο και το βαραθρώδες σπήλαιο του Ερμή στη δυτική όχθη της Φλαμπουρίτσας, με πλούσιο και πολύχρωμο σταλακτικό διάκοσμο. Σύμφωνα με την Μυθολογία, σ’ αυτό το σπήλαιο γεννήθηκε ο Ψυχοπομπός Θεός από την αρχαιότερη Νύμφη, τη Μαία.

Τα Σαββατοκύριακα του χειμώνα τα Τρικαλοχώρια κατακλύζονται από επισκέπτες από διάφορες περιοχές της χώρας. Όπως αναφέραμε και στην αρχή, η  φήμη τους είναι  διαδεδομένη με αποτέλεσμα να χρειάζεται κανείς κράτηση δωματίου για διανυκτέρευση σ’ ένα από τα ξενοδοχεία της περιοχής.

Ο τουρισμός είναι ένα σημαντικό σημείο αναφοράς για την ανάπτυξη της περιοχής και του Δήμου γενικότερα. Τα τελευταία χρόνια έχουν πραγματοποιηθεί διάφορες παρεμβάσεις, όπως η δημιουργία περιβαλλοντικών μονοπατιών, χώροι εστίασης, κέντρο ιππασίας, έργα αναβάθμισης της ποιότητας ζωής, όπως αντικατάσταση δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης, ασφαλτοστρώσεις, καθώς και πολιτιστικές παρεμβάσεις. Η ανάπτυξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, τόσο μέσα από νέες ξενοδοχειακές υποδομές, εστιατόρια, ταβέρνες, αθλητικές εγκαταστάσεις κ.λπ., καθώς και μέσα από την υλοποίηση έργων που βασίστηκαν στην κοινοτική πρωτοβουλία (επιδοτήσεις νέων επιχειρήσεων) έχουν δημιουργήσει μια ξεχωριστή εικόνα που αποτελεί ένα μοναδικό πόλο έλξης εκατοντάδων επισκεπτών.

O στόχος για τη δημιουργία ενός μικρού χιονοδρομικού κέντρου στη Ζήρεια που θα δημιουργήσει μεγαλύτερες συνθήκες ανάπτυξης και προοπτικές που θα οδηγήσουν το Δήμο Ξυλοκάστρου αρχικά, και Ευρωστίνης μετέπειτα,   σε μια αλματώδη ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια, επετεύχθη. Το χιονοδρομικό κέντρο είναι γεγονός  με μεγάλη επισκεψημότητα και δυνατότητα μεγάλης ανάπτυξης. Τα Τρικαλοχώρια αναμφίβολα αποτελούν ζωντανή μαρτυρία πολιτισμού και πλούσιας ιστορικής και θρησκευτικής παράδοσης, ενώ ο συνδυασμός των χρωμάτων της φύσης συγκροτούν μια μοναδική εικόνα που κανένας δεν πρέπει να χάσει.